Leta i den här bloggen

lördag 7 januari 2012

Antik diskbänk med zinkho, rokokosoffbord och sittbänk

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En helt bedårande antik diskbänk med zinkho. Jag har ju haft några gamla diskbänkar genom åren men att lockets insida har zinkplåt är nog väldigt ovanligt. Möbeln är som vanligt målad i antikvit, matt färg med fint slitage à la shabby chic. Ringbeslag i järn är ju en av mina käpphästar så jag kunde inte låta bli att byta till sådana eftersom ena handtaget ändå var trasigt.

B=83 cm   D=42 cm (zinklådan)   H=72 cm (framkanten) 115 cm (locket öppet)

PRIS 5 900 kr

Texten är namnet på en park i Paris (Kungliga palatsträdgården). Här kommer min favoritbild (med blommande magnolia!) därifrån:

Jardin du Palais Royal

OLYMPUS DIGITAL CAMERA          OLYMPUS DIGITAL CAMERA   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kannelyrer (räfflor) och andra fina detaljer. Här ser man smakprov på slitaget också.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         För att möbeln ska bli lite mer praktisk har jag gjort två hyllplan.

Och så är den förstås vitmålad och fin inuti också som ni ser!  OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag tycker att det är fint att ställa vackra flaskor, burkar, växter etc i zinkhon men det beror förstås på i vilket rum den ska stå. OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Zinkplåten är hel överallt och har en härlig patina!

----------OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det här lantliga soffbordet har jag visat förut men jag tror inte jag hade någon bra bild med på…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         skivan som har frästa spår så det ser ut som om skivan är gjord av 4 st plankor…   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

och här ser man lite av sarg, ben och slitage.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

L=140 cm   B=80 cm   H=54 cm

PRIS 3 500 kr

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smäckert soffbord i rokokostil.

L=98 cm   B=54 cm   H=61 cm

PRIS 2 200 kr

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vackert profilerad bordsskiva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Den här undersköna sittbänken (“pallen i hallen”) från slutet av 1800-talet har jag haft i över 30 år så jag har inte RIKTIGT bestämt mig för om jag ska sälja den eller inte. .. Tja, ni vet hur det är ibland; man vet inte var man ska den längre men samtidigt svider det att göra sig av med den… Hmm… Men får jag kanske ett bra bud på den är det väl inte omöjligt att vi kan tänkas ta farväl av varandra. (Det ser ut som om det sticker upp någon grej i bortre hörnet men det är en mörk golvlampa som råkade stå där)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag som annars alltid far som en iller med målarpenseln på allt har förstås låtit den ha kvar sin vackra originalfärg och patina och INTE bättringsmålat på den.

L=84 cm     B=42 cm (benen längst ner – sitsen är 30 cm bred)

H=43 cm (sitsen) 52,5 cm ("handtagen)  

Vid intresse mejla info@himlarum.se eller ring 070-261 52 23.

Vill du se allt som just nu finns till försäljning – klicka här!

Inga kommentarer: