Leta i den här bloggen

måndag 1 augusti 2011

Gunghäst, kista och ett fint skåp

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Någon gång på 70-talet köpte jag en gunghäst/gungstol som jag nu har kopierat och målat vit och slipat på för att få ett slitet intryck. Innan den ens var riktigt klar gungade den iväg till en rar, liten barnfamilj. Jag hann i alla fall plåta den i all hast för min tanke är förstås att ni ska kunna beställa en likadan! Tänk en så fin doppresent med barnets namn och födelsedatum på ryggstödet! Eller födelsedagspresent, julklapp, med eller utan barnets namn. Man kan förstås också välja någon liten svensk text, t ex “Sötast i världen”, “Lycka”, “Rida, rida ranka” eller “Hoppla Pålle” eller något annat rart. Självklart målar jag annars gärna något på franska, t ex “Mon pétit tresor” (Min lilla skatt), Enfants Heureaux (Lyckliga barn) etc.

PRIS för gunghäst målad i valfri färg med eller utan slitage   

1 500 kr

Valfri text 400 kr

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som en del av er säkert vet så tar jag inte emot kunders möbler för ommålning längre. Jag har på toooooook för mycket egna möbler som jag måste måla upp först, men nu kom rara J med en kista som hon hade målat själv och bad så fint att jag skulle måla en text på den och visst kunde jag väl göra det! Jag fick fria händer men vi enades om att det skulle vara något med rosor, trädgård och Provence – och så här blev det!

Och här är två bilder på Madame Plantier-rosor!

http://www.antiqueroseemporium.com/rose-2021.html

http://pionerochrosor.blogspot.com/2010/01/mme-plan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det här skåpet tycker jag väldigt mycket om och nu är det äntligen klart! Det har två dörrar och fyra lådor…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

… och innanför dörrarna finns det fyra små lådor till och två fack!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kanske inte så lätt att se men lådorna har små hänklar (?) i metall som jag också har målat och slipat på så de ser lite slitna ut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Dörrarna har varsin  rektangel med fint snidat mönster som påminner om en snäcka. Dragöglor i järn.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här ser man dragöglan bättre och lite av slitaget…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

… och här kommer skåpet i helfigur igen! Om man vill kan jag måla valfri text på lådorna!

H=140 cm   B=88 cm   D=50 cm (skivan) 46,5 cm (själva skåpet)

---   S Å L D   ---

Vid intresse mejla info@himlarum.se eller ring 070-261 52 23.

2 kommentarer:

martinealison sa...

Adorable petite chaise à bascule... qui ferait craquer plus d'un enfant!
gros bisous

Marthina, Holmbytorp sa...

Gunghästen är helt underbar! Tack för att du delar med dig av dina vackra bilder, alltid en njutning! Kramar, Marthina