Leta i den här bloggen

torsdag 10 november 2011

Vacker och praktisk chiffonjé med fransk text

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den här rara chiffonjén får mig att tänka på tunna spetsgardiner, sirligt tårtpapper och vita, sköra rosor! För trots att möbeln ju är ganska stor är den väldigt näpen och ger ett väldigt lätt, rent och stillsamt intryck, tycker jag.

Den franska texten Residens Vita Hjärtan , Änglapromenaden 7 osv känner ni som följt mig säkert igen.

Antikvit, matt färg, skön shabby chic finish och ringbeslag i järn – som alltid! ;-)

Höjd 113 cm   Bredd 106 cm   Djup 46 cm  

---   S Å L D  ---

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Sverige blev chiffonjén populär bland de högre stånden på 1700-talet. Under 1800-talets senare del blev den statusmöbeln framför andra bland borgare och allmoge. Hade man råd hade chiffonjén bästa platsen i salen fram till 1920-talet. (Enligt en antikexpert i Piteå-Tidningen). Det var främst en skriv- och förvaringsmöbel. På senare tid har intresset för chiffonjéer ökat igen! Kanske för att den är en verklig kvalitetsmöbel gjord av oerhört skickliga hantverkare och för att den är både är vacker och otroligt praktisk! Vi ser dessutom nya användningsområden för den! Jag kan tänka mig att den passar superfint i ett KÖK!Skrivklaffen (27 cm djup) blir då en perfekt avställningsyta eller en extra arbetsbänk! Och i smålådorna har man plastpåsar, ljus, servetter, grytlappar etc. I de stora lådorna förvarar du olika hushållsmaskiner, formar och uppläggningsfat, kökshanddukar etc.    Jag kan även tänka mig chiffonjén i ett BADRUM! I smålådorna: smink, sjukvårdsartiklar, mediciner etc. I de stora lådorna: handdukar, toarullar etc. Annars är det förstås alltid fin som databord och allmän förvaringsmöbel!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skrivklaffen har en liten “flärp” som håller den stängd.

-------

Vid intresse mejla info@himlarum.se

eller ring 070-261 52 23.

Klicka för att komma till min WEBSHOP.

Inga kommentarer: